I opdagelsesfasen gælder det om at sætte sig ind i selve opgaven, forberede research og samle inspiration. Her prøves man at sætte sig ind på brugerens plads.
Opgaven består i at skabe en brugeroplevelse, som er anderledes fra den almene formidling. En oplevelse, som vækker fortællingen til live.
Der blev udformet et spørgeskema, for at få et overblik over, hvilke præferencer brugerne har ift. Installationer på Andersen museet. Hovedparten af de udspurgte tilhører aldersgruppen 15-24 år, og har angivet kønnet mand. De fleste af de udspurgte kender Andersen, og over halvdelen ikke har besøgt museet.
At man kan se hvordan forfatteren boede, samt oplevelsen af den gamle atmosfære er nogle af de svar der gives på spørgsmålet, om hvad der fungerede godt ved museet for dem der tidligere har besøgt det.
Der spørges også ind til hvilke typer af installationer, der typisk fanger brugernes interesse når de besøger museer. Svarene på det spørgsmål, viser en overordnet stor interesse for digitale installationer med Virtual Reality og 3D, eller blot interaktive installationer, hvor sanserne kan komme i spil.